Renault 25 break

Categories: Museum Cars

De Renault 25 break is een, door carrosseriebouwer EBS, tot stationcar verbouwde Renault 25.
Het Duitse Elia leverde ook zulke vervangende achterkleppen, maar die van EBS zijn veel bekender.

EBS Fabriek

EBS Fabriek

EBS (Ernst Berg Systems) uit Zaventum , het bedrijf van oud Nederlands coureur Ernst Berg, heeft wel meer Renaults aangepast.
Zo is er onder andere ook een Renault 5 cabrio, een Renault Clio cabrio en een Renault 25 cabrio door het bedrijf gemaakt.
Verder verbouwden ze ook andere merken, waar de stationcar versie van de Volvo 440 wel de bekendste is.
Die kap werd in Nederland door Toncar geleverd.

Om van een normale Renault 25 een break te maken, wordt een speciale kap in plaats van de normale achterklep gemonteerd.
De kap is in de kleur van de carrosserie en heeft getint glas en achterruitverwarming.
De kap wordt aan de bestaande scharnieren bevestigd en de oorspronkelijke vergrendeling blijft ook intact.
De kap bestaat uit met glasvezel versterkt kunststof.
De prijs van de kap was destijds 4895 gulden, de montage kostte 295 gulden en werd door de Renaultdealers uitgevoerd.