Renault Dauphine Gordini

Categories: Museum Cars

De Renault Dauphine kwam in 1956 op de markt en is tot 1967 gemaakt.

Buiten Renault werd de Dauphine ook door o.a. Alfa Romeo (als Dauphine Alfa Romeo en Ondine Alfa Romeo) en Willys Overland in licensie gebouwd.

Renault Dauphine GordiniIn Japan werd de voor de Hino Contessa de Dauphine als basis gebruikt.

Het Amerikaanse bedrijf National Union Electric maakte ook een elektrische versie van de Dauphine, Henney Kilowatt genaamd

DE eerste was een 36 volt systeem met een maximum snelheid van 64km/h en een actieradius van 64 km en later kwam er een 72 voltsysteem met een maximum snelheid van 97 km/h en een actieradius van 97 km.

De Dauphine in het museum is een Gordini uitvoering.

Er zijn 3 typen Gordini gemaakt, te weten de 1091, 1093 en 1095.

De 1091 is een 37 pk versie, de 1093 met 1093cc motor i.p.v. 845cc en een dubbele carburateur en 55pk, de 1095 is de latere versie van de 1091.